بلاگ

تاریخچه کنسول ایکس باکس

نسل اول – ایکس باکس

تاریخ انتشار Xbox اصلی: 15 نوامبر 2001

قیمت راه اندازی: 299 دلار

کل فروش: بیش از 24 میلیون واحد

 

در اوایل دهه 2000، Nintendo و Sony در خط مقدم بازی های سه بعدی قرار داشتند. مایکروسافت یک رقیب جدید و آمریکایی برای غول‌پیکران ژاپنی در سال 2001، تنها یک سال پس از عرضه پلی‌استیشن 2 و در همان سالی که Nintendo GameCube شروع به کار کرد، وارد جنگ کنسول های بازی با ارائه کنسول ایکس‌باکس شد.

 

 

ایکس باکس یک رقیب سرسخت بود و پردازنده 733 مگا هرتزی Intel Pentium III را ارائه می‌کرد که از PS2 یا GameCube قدرتمندتر بود. همچنین دارای یک هارد دیسک داخلی برای ذخیره سازی، به علاوه یک
پورت اترنت برای بازی های آنلاین از طریق Xbox Live (یکی از اولین سرویس های بازی مبتنی بر هزینه است).

PS2 به لطف شناخت برند و یک سال بیشتر در بازار بودن، سهم بزرگی از فروش را به دست آورد، اما Xbox اولین تلاشش چشمگیر بود. مایکروسافت اولین Xbox را در سال 2009 متوقف کرد.

 

نسل دوم – ایکس باکس 360

Xbox 360 تاریخ انتشار: 22 نوامبر 2005

قیمت راه اندازی: 299 دلار

فروش: 84 میلیون دستگاه

 

مایکروسافت یک چرخش سریع انجام داد و Xbox 360 جدید را یک سال قبل از Playstation 3 سونی (PS3) عرضه کرد. کنسول جدید مایکروسافت طراحی شیک و گرافیک بهتری ارائه می دهد. پوسته  کنترل‌کننده بی‌سیم و میله‌های آنالوگ به‌روزرسانی‌های بسیار محبوبی بودند که گیمرهای امروزی آن را دوست دارند. Xbox 360 دارای یک پردازنده زنون و یک هارد دیسک ذخیره سازی در سطوح بین 20 تا 500 گیگابایت بود.

این نسل اولین نسلی بود که نسخه های اصلاح شده را با بهبودهای زیبایی و ارتقاء سخت افزار ارائه کرد. هر نسخه با بازی های ایکس باکس سازگار بود. طرفداران همچنین فناوری ردیابی حرکت Kinect را که در سال 2010 برای رقابت با کنترل‌های حرکتی Wii منتشر شد، به خاطر خواهند داشت.

بازی‌های آنلاین با Xbox 360 منفجر شد. کنسول می‌توانست مستقیماً به Wi-Fi متصل شود، و عناوینی مانند Grand Theft Auto V، Halo 3 و سری Call of Duty فروش کنسول و عضویت Xbox Live را ادامه دادند. ایکس باکس 360 شکاف بین مایکروسافت و سونی را کاهش داد و تقریباً فروش 87.4 میلیون پلی استیشن 3 را به دست آورد. مایکروسافت تولید Xbox 360 را در سال 2016 متوقف کرد.

 

نسل سوم – ایکس باکس وان، وان اس و وان ایکس

xbox one تاریخ انتشار: 22 نوامبر 2013

قیمت راه اندازی: 499 دلار با Kinect 2.0 و 399 دلار بدون آن

فروش: تقریباً 51 میلیون دستگاه

نسل بعدی کنسول مایکروسافت شامل ایکس باکس وان و جایگزین نهایی آن، ایکس‌باکس وان اس ۲۰۱۶ و ایکس‌باکس وان ایکس ۲۰۱۷ بود. مدل‌های ایکس‌باکس وان و وان اس دارای پردازنده‌های هشت هسته‌ای سفارشی ۱.۷۵ گیگاهرتز AMD بودند که قدرت کمتری نسبت به پلی‌استیشن ۴ داشتند. PS4). ایکس باکس وان ایکس در نهایت با پردازنده هشت هسته ای ۲.۳ گیگاهرتز از قدرت پردازش PS4 پیشی گرفت.

 

 

منتقدان کنترلر به روز شده ایکس باکس وان و ویژگی های چندرسانه ای محور استریم را ستایش کردند، اما فروش اولیه آسیب دید زیرا کنسول سونی قدرتمندتر بود. ایکس باکس وان ایکس نگرانی‌های مربوط به پردازش را برطرف کرد و معرفی Xbox Game Pass در سال 2017 کاربران را با کتابخانه عظیمی از بازی‌ها با هزینه ماهیانه کمی جذب کرد.

به طور کلی، PS4 آمار فروش Xbox One را بیش از دو برابر کرد و مایکروسافت این نسل را در سال 2020 متوقف کرد.

نسل چهار – Xbox Series X و Series S

xbox x تاریخ انتشار: 10 نوامبر 2020

قیمت راه اندازی: 499 دلار، 299 دلار

فروش: 8 میلیون دستگاه و در حال حاضر

 

جدیدترین کنسول های ایکس باکس Xbox Series X و Xbox Series S – دارای یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای Zen 2 AMD هستند و از وضوح تصویر تا 8K پشتیبانی می کنند. سری X دارای یک CPU برتر در 3.8 گیگاهرتز در مقایسه با 3.6 گیگاهرتز است، در حالی که سری S از نظر فیزیکی کوچکتر و برای حمل و نقل راحتتر است. هر دو نسخه اکثر بازی های ایکس باکس وان و بسیاری از بازی های نسل های قبلی را اجرا می کنند، اگرچه سری S دیسک درایو ندارد.

 

 

جدیدترین کنسول‌های مایکروسافت نسبت به پلی‌استیشن 5 (PS5) کندتر فروخته می‌شوند، اما چیزهای زیادی در مورد هر دو نسخه وجود دارد! شبکه Xbox – به طور رسمی Xbox Live هنوز قوی است. در همین حال، Xbox Game Pass عناوین جدید و بازگشتی زیادی از جمله بازی‌های رایانه شخصی ارائه می‌کند. انحصاری های محبوب کنسول های مدرن Xbox عبارتند از Halo: Infinite، Forza Motorsport و Gears 5

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *